Waal, Spoorbrug

logo NG dubbel rood 2 non boldDe spoorbrug verbindt Nijmegen met het stadsdeel Lent. Naast de spoorbrug ligt sinds 2004 een fietsbrug, de Snelbinder. De brug heeft de een-na-langste overspanning in Nederland; alleen de Werkspoorbrug in Utrecht is langer.

DSC 0678 4 edited naamDe bouw van de oude en eerste spoorbrug begon in 1875 en duurde tot 1879. Het zuidelijke landhoofd van de brug met middeleeuws aandoende torens werd ontworpen door Pierre Cuypers. De spoorbrug maakte mede de treinverbinding tussen Nijmegen en Arnhem mogelijk, waarmee Nijmegen als laatste stad van Nederland werd aangesloten op het nationale spoorwegnet. De vakwerkbrug had oorspronkelijk 3 boogoverspanningen. De spoorbrug was de DSC 1417 4 edited naameerste brug over de Waal in Nijmegen; de Waalbrug voor verkeer kwam er pas in 1936.

In 1940 is de middelste boog op last van de Genie opgeblazen, om oprukkende Duitse troepen tegen te houden. Tevergeefs naar later pijnlijk is gebleken. Een enkelspoors noodbrug werd na de bezetting door de Duitsers geplaatst. Die noodbrug werd aan het einde van de oorlog door Duitsers opgeblazen, maar kon snel weer hersteld worden. Uiteindelijk is er een passende dubbelspoorbrug geplaatst, die een sterk afwijkend model van de rest had.

DSC 0675 4 edited naamDie afwijkende boog werd, tezamen met de andere bogen, in 1984 vervangen door de brug op de foto. Dat was nodig omdat de twee pijlers die in de rivier staken teveel gevaar op leverden voor de toenemende scheepvaart op de Waal. Daarom werden de drie bogen in 1982-1984 vervangen door een grote boog, die met 235 meter ongeveer dezelfde overspanningslengte heeft als de Waalbrug. Met de aanloopbruggen erbij is het geheel ca. 670m lang.

DSC 1417 5 edited naamIn 2004 werd de Snelbinder, een fietsbrug, aan de spoorbrug bevestigd. Het treinverkeer over de spoorbrug en de scheepvaart op de Waal moesten daarvoor een dag worden stilgelegd.

In 2009 werd het landhoofd, dat in de oorlog beschadigd was geraakt, gereconstrueerd maar wordt thans grotendeels aan het zicht ontnomen door nieuwe hoogbouw. Dat landhoofd, wat aanvankelijk gesloopt zou worden, werd een rijksmonument.

Op de eerste foto is de Waalkade te zien onder een "dak" van de spoorbrug. Links een aanloopbrug naar de verkeersbrug. Door de spijlers is de Nicolaaskapel zichtbaar en nog een paar markante herkenningspunten, zoals de Commanderie van Sint Jan. 

Op de eerste foto hieronder de spoorbrug vanaf de Oosterhoutsedijk in Nijmegen Noord.

De overige foto's vanuit diverse gezichtspunten.

datum 1e foto: 6 maart 2016
datum 2e foto: 3 mei 2016
datum 3e foto: 6 maart 2016
datum 4e foto: 3 mei 2016
foto's onder bericht:
datum 5e foto: 3 maart 2016
datum 6e foto: 25 januari 2016
datum 7e foto: 6 maart 2016

bron foto's: Paul Marsman©   

Klik hier om terug te gaan naar Nijmegen objecten  

 


Klik hier om terug te gaan naar Nijmegen objecten    


                                         Design details: Paul Marsman© logo banner NG smal in hoogte